19 Ocak 2012 Perşembe

Sümerlerden bu güne kullandıklarımız

      Hani demiştim ya UYGARLIĞIN YARATICILARI SUMERLERDİR ve size bir liste sunacağımı da yazmıştım.
      Bir şeyi yazarken dikkatli olmak gerektiğini bildiğim için de kitaplarımı karıştırmaya başladım. Kitap bu, karıştırdıkça karışıyor ve sonunda çalışma odası allak bullak oluyor.Yani bir gün karıştırmak iki gün toplamak. Uuuf bu karıştırma sırasında meğer listemde amma çok karıştırılacak şey varmış. Hemen konuları bir kağıda yazdım. karşılarına da kitabın adını ve sayfasını.
    Bakın işte yazdım. İşte bu! Sümerler yazıyı ilk icat edenler va hala (değiştirerek de olsa) kullanıyoruz.
    Kitapları dengesiz bir biçimde indirince raflar eğilmesin mi. Hemen duvarcı düzecimi alarak doğrultmaya çalıştım. Sonra bir baktım ki bunu da Sumerle icat etmiş.
    Ortalığı fazla dağıtıpda  kendimi evin dışına atmaya kalkınca eşim elime bir liste tutuşturdu "bunları da gitmişken alıver" dedi. Şöyle kafamdan bir hesap yapayım dedim anaaaa toplama çıkarmayı da meğer Sumerler bulmamış mı.
    Arabanın yanına gidip lastiklerini kontrol edince hemen başka bir kitapta okuduğumu hatırladım. Tekerlek de onların icadıymış.
    İnmişken Sekapark'ta bir çay içeyim dedim. Belediye oraya çok şık bir güneş saati yapmış. Bunun neye yaradığını benden başka birkaç kişi, ya biliyordur ya bilmiyordur. Oraya koyanları saymıyorum tabii. Ben böyle düşünürken birisi önce gölgeye baktı sonra da saatini ayarladı. Şaşırdım ve sordum "Ne yapıyorsun kardeş?" "Abi buna güneş saati derler. En hassas saat buymuş her gelişte saatimi burda ayarlarım" demez mi ben kör cahil durumuna düştüm mü? Neyse ki bunun da Sümerler tarafından icat edildiğini biliyordum. Bununla kendimi avutabilirdim.
    Karasabanı onlar icat etmeseydi sanırım toplanacak meyve, avlanacak av tükenir ve biz de Darvin Türlerin Kökenini kavrayamadan ve evrildiğimizi fark edemeden açlıktan yok olup giderdik.
    Edebiyatın Destan bölümünü, heykeltraşlığı, tuğlayı, döner tablada çanak çömlek yapıp bunları pişirmeyi hep onlar icat etmişler meğer. Adamlardaki talihe bak ki yerleştikleri yerde taş olmadığı için evlerini, saraylarını ve taptıkları Fırtına tanrısına adadıkları tapınaklarını hep kerpiçle yapmışlar. Bu yüzden de bu yapılar 5000 yıl dayanıp bize kendilerini gösterememeiş. Odun çok kıymetli olduğu için sadece yazılı kil tabletleri ve çanak çömleği pişirmek için kullanmışlar. Zaten mezopotamyaya da fazla üşümemek için kuzeyden yani Anadoludan gelmişler. Sanırım bizim yaptığımız gibi önce tüm ayaktaki ağaçlerı kesip yaktılar, yakacak odun kalmayınca da baltalarını Mezopotamyayı fethetmek için kullandılar. Aynı soydan geldiğimizi iddia eden bilim insanları varmış. Genetik olmasa da davranış benzerliği iddia sahiplerinin dayanağıdır herhalde.
   İşin şakası bir tarafa Takvimi, yılın 12 ay 1 ayın 30 gün olduğunu onlar emretmiş. O günden günümüze sadece 5 gün 6 saat ilave edebilmişiz uygarlığa. Bir daireye 360 derece diyen de onlar. Bazı silahları, mutfak eşyalarını falan katmıyorum.  Hiiiç boşuna ben eskileri kullanmam demeyin bu kullandıklarımız 5000 yıldan daha eski ama ne kadar eski olduğunu kimse bilmiyor. En önemlisini unutuyordum. Dünyada ilk hukuk kurallarını koyup kanunla idare edilen devlettir. 5000 yıldan sonra birilerinin utanması için yazmadım bunu. İlk defa bir dine sahip olan da Sumerlermiş meğer. Modern bilimin, nasıl olup da Sumerlerin Kemer diye bir yapının yıkılması en zor mimari ve mühendislik yapı olduğunu keşfettiğini düşünüp durduğuna inanabilir misiniz. Ama inanın.
   Bu günlük bu kadar. Sevgiler sunuyorum

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder